Nytt poängsystem, 3 set till 15!


Internationella Badmintonförbundet har bestämt att sättet att räkna poäng i badminton ska ändras från och med årsskiftet i hela världen. Svenska Badmintonförbundet har dock beslutat att det nya poängsystemet ska införas i Sverige redan från start tävlingssäsongen 2026-2027. Det innebär alltså att seriespel och tävlingar från och med då kommer att använda det nya systemet. Gotlandsspelen i badminton blir därmed den första tävlingen på säsongen med det nya sättet att räkna poäng.

Det nya räknesättet innebär att matcher spelas i bäst av 3 set till 15 poäng istället för till 21 som tidigare. I övrigt är det inte mycket skillnad, det är fortsatt poäng på varje boll och en match måste vinnas med två poäng. Maxpoängen är nu 21, vilket innebär att om det står 20 lika spelas en sista avgörande boll. Den tidigare pausen vid 11 poäng, och sidbyte i tredje set, görs nu när en spelare kommer först till 8 poäng.

Syftet med det nya räknesättet är att det ska bli kortare och mer intensiva matcher, vilket ska skapa mer spänning och ge bättre möjligheter till återhämtning för spelarna.